Sunday, January 25, 2009

Cerita Minggu Lepaih...Dan Besok...

Minggu lepaih.. dalam hari Selasa.. ada kecoh satu negri... (tu dia...baru hangpa tau cita mami jarum..mak aku yang tak reti hapa pun boleh dengaq pada geng market dia...)

Depa kata kilang yang paling besaq kat Penang ni nak tutup... hmm...

Memang menggabrakan... satu bagunan kilang besaq ni.. pekerja dia dalam seribu lima ratuih orang... dengaq cita depa nak ttup dua bijik sekali... aku tau... aku penah keja sana...

Sebenaqnya...dah dua tehun lepaih punya cerita hak ni.. depa dah bukak keylang yang dua kali lagi besaq pada yang kat Penang ni kat Kulim... Sini dah sempit.. parking pun jadi satu hai... sampai boleh begaduh...

Depa memang rancang nak tutup pada dulu lagi... orang yang dok keja kat sana pun taw... habih tu depa dok buat tekejut tegempak pasai apa aku tak tau.. (biasala mami j...semua..)

Yang aku dok dengaq...pada sepai sepai aku... depa konon nanti ada keja kat semua orang depa... cuma depa nak kena pi kulim la... tapi aku rasa dak kot... aku rasa apa yang LimGuanEng kata tu lagi boleh nak pecaya... mesti ada yang jadi orang kaya ambik habuan kena VSS!

Apa pun... yang dok buat aku seriau ni... kalau keylang ni tutup... alahai... apa la yang nanti tinggai kat Penang ni... keylang kicap saja la... esok esok ni... merayapla orang nak cari kerja kat pulau mutiara busuk ni..

Banyak orang yang mengharap pada komeni besaq macam ni kat Penang ni.. daripada tokeh kentin yang kaya..sampaila Cik Kelate yang dok juai kelumbung bayaq 3 kali kat operater operater sini semua... huhuhu

Apa pun...kita kena sama sama berdoa la... semoga takdak la orang yang sampai melarat hilang keja...termasuk aku...

Selamat Beraya... buat keluaga mentua aku...kawan kawan aku...dengan sorang dua pembaca aku yang sambut raya esok...

Gong Xi Fa Cai..

p/s esok dengaq cita ada macam gerhana bulan ka apa ka (depa kata eclipse) dalam pukui 4.30petang sampai dalam pukui 7malam.. tengoklah kot kot teringin...esok semua pakat pakat pi nganga mulut kat luaq rumah wokeh? dengaq kata langit nanti warna merah masa tu... tengoklah dulu baru tau...

cabaikering...

8 comments:

Monkey D Luffy said...

kasihan mereka kalau kilang tu tutup... anak bini nak bg makan lagik...

DrSam said...

negara kita rupanya tidak kebal dari tempias benua big epal sebagaimana diwar-warkan sebelum ini.

kita berdoa agar rakan-rakan kita yang terlibat, sabar dan mengharungi ujian ini dengan berani.

CaBaiKeRinG said...

sebenanya...cabaran kewangan tu tak sehebat cabaran mental yang akan dihadapi...

wallahualam....

semoga semua tabah

hafinah@yahoo.com said...

Kilang aku ok lagi. La ni, depa bagi shutdown sikit-sikit ja. Depa kata, sabaq sat dalam setahun jer...

Sedingin Salju said...

Ha, bagi tutup semua. Senang no? Ok nak dengaq Shef Wan.

::SRISUFI:: said...

kesian kan...tak pasal2 semua hilang pekerjaan...menjadi mangsa si tikus cilok...

pearlEJ said...

wehhh kilang apa nihh?? habaq mai sat...

CaBaiKeRinG said...

hafinah.. baguihlah kalau hang selamat..

sufi.. tu lah.. lein kali kena bela banyak kucing!

ej.. kalau boleh sebut...awai lagi aku dah sebutla chek oi!

hahaha