Saturday, September 19, 2009

Jom RAYA!


aku heran...

raya ni bukan untuk nak bersuka ria ka? kalau macam tu pasai apa aku dok sebok penat buat kerja? uwaaaaaaa!
lani dok pening apa pun tak habih lagi nih! duit raya pun aku tak lipat lagi... baju pun tak seterika lagi.. baju raya bagi mak indon seterika sekali hanguih..menangih ayaq mata darah satni!

raya tehun ni tak besh sangat.. bapak aku dah takdak.. mcm ni rupanya raya tehun pertama takdak bapak nak disalam... tapi yang beiknya.. jimat sikit duit raya! waakaka! kejam betoi!

apa apa pun.. raya tetap raya.. bunga api dah sedia.. sat aku nak kena pi rebuih ketupat plastik pulak.. mak aku bagi essainmen. tak buat mampuih..

terimalah... dari cabai kering... pantun raya.. bacalah macam mana hangpa suka.. guna musik lagu rasa sayang pun boleh.. lagu beat it pun boleh... janji baca!

Kelantan
Make nasik cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu...
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang...
Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin

Johor...
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie

Melaka... (kah kah kah…pengotoq betoi org Melaka..opss…sini xdak org Melaka kan?)
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok

N. Sembilan...
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri (org kolumpo jgn kocik ati!!)

Selangor/K.Lumpur...
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu

Perak...
Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai

Kedah...
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau

Perlis...
Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

And last but NOT LEAST …PANTUN KAMPUNG AKU!

Penang...
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepaih raya toksah dok teriak
Kalu ceti mai ikut dapoq.....

wakakakakkakaa..... tima kasih suhaila bagi aku kopirite nak bubuh kat belog aku..


MAAP ZAHIR BATIN!

cabaikering...

7 comments:

Teddybear Cute said...

Selamat hari raya CK. Hari tu pi beli kerepek kentang sekilo nak makan masa raya.

IMCurtain said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Selamat Bercuti dari IMCurtain.

p/s: We would like to invite all bloggers to join our blogging community which can helps you getting more visitors to your blogs. It's totally free! Social Blogger Community

FdausAmad said...

Gua nak ajak lu dtg lepak blog gua.rilek rilek.

Selamber..

promosi ini dijamin halal dude..

DrSam said...

Raya sakan ka tahun ni CK?

MariaFaizal said...

Rose dearest,
Happy Eid Mubarak to you & family.Maaf Zahir Batin from all us here.

P.S: I really miss the time when i could still breathe calmly without the need to chase the time :(

Take care darl!

TH said...

selamat hari raya :)

jom take part my giveaway :)

TQ :)

KUNYiiL said...

jln2 raya...
alamak tuan umah takde...
saLAM 'ID JE LARR...